Türkiye'de E-Ticarette En Çok Hangi Kategoriler Satar?

Türkiye'de E-Ticarette En Çok Hangi Kategoriler Satar?


     Bu makalemizde Türkiye'deki pazaryerlerini inceleyerek, basit bir şekilde hangi kategorilerdeki ürünlerin en çok tercih edildiğini anlayacağız ve bunun sebeplerini ortaya çıkartacağız.


Peki Türkiye'de En Çok Satan Kategoriler Hangileri?

    Bu araştırmayı pazaryerlerine göre ayrı ayrı incelemeliyiz, her site dikkatli bakıldığında belirli bir ürün grubunu öne çıkarmaktadır. Bir e ticaret satıcısı olarak söylemeliyim ki her pazaryerinin müşteri kitlesi farklıdır. Bu dışarıdan bir gözle sizlere aynı gibi gözükebilir ancak dikkatli satıcıların gözünden kaçmayacaktır.

Pazaryerlerine Göre Müşteri Potansiyeli ve En Çok Satan Kategoriler

    Bu aşamada Türkiye'nin en büyük e ticaret firmasından en küçüğüne göre giderek ilerleyeceğiz. Büyüklük küçüklük mevzusunu tabi ki de verilere dayanarak yapacağız. (https://www.similarweb.com/tr/top-websites/turkey/ 09.11.2022 tarihli verilere göre)

Trendyol;

    Bu yazıyı kaleme aldığımızda verilere göre en çok tercih edilen e-ticaret sitesi olan Trendyol'dur. Trendyol'un en çok satanlarını anlayabilmek için geçmişini de biraz deşmek gerektiğini düşünüyorum, küçük de olsa bu konu şu an hangi kategorinin ön plana çıktığını göstermektedir.
    Trendyol ilk kurulduğunda sadece giyim ve aksesuar satışı yapan bir firmaydı ve sadece kendi firması adına satış yapmaktaydı, zaten marka ismi de bu sebeple Trendyol'dur. Trendyol'un isminin Trendy Ol (yani Modaya Uygun Ol) anlamına geldiğini çoğu kişi bilmez, çok etkili bir pazarlama ismidir ancak son tüketici tarafından çok da anlaşıldığını düşünmüyorum, en azından şuan bu şekilde. İlk kurulduğundaki müşteri kitlesi bunun anlamını biliyordur diye düşüyorum.

    Bu ilk iki paragraf aslında hangi kategorinin ön plana çıktığını bizlere göstermektedir. Zaten Trendyol'un ana sayfasına şöyle bir göz attığınızda ön planda giyim kategorisi olduğunu fark edeceksiniz. Bu başlık altında pazaryerlerinin müşteri kitlelerinin olduğunu size söylemiştim. Trendyol'un şu an Türkiye'nin en büyük olması sebebi ile her kitleden müşteri potansiyeline sahiptir. Özel bir fan kitelisi yoktur. Şu an sokaktan 100 kişiyi çevirip " Aklınıza gelen ilk e ticaret sitesini söyler misiniz? " diye sorduğunuzda en az 80 kişi Trendyol diyecektir.
    Yani sonuç olarak Trendyol platformunda en çok satan ürün kategorisinin Giyim ve Aksesuar kategorisi olduğunu rahatlıkla söyleyebilirim. Kitle olarak da genel bir kitleye sahiptir. 

Hepsiburada;
    
    Gelelim bir zamanların en gözde pazaryeri sitesi olan Hepsiburada'ya, bir zamanın vazgeçilmez e-ticaret sitesidir kendisi. Trendyol satıcılara açılmadan önce piyasayı Hepsiburada silip süpürürdü. Marka ismi olarak da akılda kalıcıdır. Yoldan çevirdiğiniz 100 kişinin kalan 20 kişisinden 15'i Hepsiburada olarak cevaplayacaktır sizi. Bu anketi eğer 2017 - 2018 yıllarından önce yapıyor olsaydınız muhtemelen 80 kişi Hepsiburada diyecekti.

    Velhasılıkelam, Hepsiburada sitesine göz gezdirdiğimizde sadece bir kategori değil de iki kategori birden ön plana çıkmaktadır. Elektronik ve Moda ve Güzellik kategorileri, ancak bana kalırsa bu iki kategoriden bir tık da olsa öne çıkanı Elektronik aletler kategorisidir. Hepsiburada'nın kemik müşterisi seçicidir, dikkatlidir ve alacağı ürünü tüm detayına kadar bilmek isteyecektir. Küçükte olsa bir fan kitlesi olduğunu düşünüyorum, artık yılların verdiği güvenden mi yoksa başka bir sebep mi bilemiyorum ama aynı ürünü çok yüksek bir fark olmadığı sürece Hepsiburada pazaryerinden alacaklarını düşünüyorum. 

Amazon.com.tr;

    Nasıl olur da Amazon gibi bir site Türkiye şubesini 3. sırada kalmasına razı oluyor, akıl alır gibi değil dimi. Muhtemelen siz de benim düşündüğüm gibi düşünüyorsunuz veya Amazonun büyüklüğü ile ilgili çok bir malumatınız bulunmuyor. Amazon dünyanın en çok satan e-ticaret altyapısına sahip ve dünyanın en büyük e-ticaret sitesi ancak Türkiye'de istediği konuma kendini getiremedi, bunun sebebi koskoca bir makale konusu ancak burada da kısa bir değineyim.
    
    Amazon'un dünya genelinde uyguladığı method şöyledir. Kıtalara göre bir alışveriş ağı kurarak bu ağı büyütebildiği kadar büyütüp, organizasyonunu en optimize hale getirerek satış ve lojistik ağını kusursuz bir noktaya ulaştırmak. İşte bu noktada Amazon Türkiye'ye bir türlü giriş yapamamıştır. Amazon ister ki Avrupa'da bulunan bütün ülkeler diğer ülkelerin sitelerinden alışverişini yapsın ama gümrükle ilgili bir sıkıntı olmasın. Örnek vermek gerekirse, Jeff Bezos amcamız istiyor ki, Almanya'nın amazon.de sitesinden sipariş veren Fransız vatandaşı sanki amazon.fr den alışveriş yapmış gibi kargosu, sevkiyatı sıkıntısız olsun, gümrükte takılmalar olmasın en hızlı şekilde müşteriye ulaşsın. Bu noktada Türkiye'de gümrük yasaları ve izinleri farklı olduğu için bir türlü bu senkron sağlanamamıştır. 
    
    Konudan çok uzaklaştık ancak bu noktayı merak edenler olur diye düşünüp buraya iliştirdim. Şimdi amazon.com.tr sitesine girip baktığımızda daha çok kitap kategorisi ön plana çıkar ancak Amazon'un altyapısı algoritması o kadar farklıdır ki belirli zamanlarda farklı kategorilerin daha çok sattığını görebilirsiniz. Yani en çok satanın kitap olduğunu düşünebiliriz ancak farklı bir açıdan da bakmak gerekiyor bu duruma. Amazon satış politikası gereği değerli elektronik eşyaları da çok fazla satmaktadır. Amazonun bu kategorideki Türkiye stratejisi diğer siteleri analiz edip o sitelerde aynı ürün ne kadar fiyata gidiyorsa onun bir tık altına çekmektir. Satıcıları da bu konuda yönlendirmektedir.
    Amazonun bir diğer önem verdiği kategori de sağlıklı eğitici ve öğretici oyuncaklar kategorisidir.

    Amazon.com.tr nin kitlesi çok elit bir kitledir ve çok detaycıdır. Ürünün açıklamada ve görselde nasıl anlatılmışsa o şekilde olmasını isterler ve bu da en doğal haklarıdır.





Yorum Gönder

0 Yorumlar